مشاور امنیت شبکه کیست و چه وظایفی دارد؟
۱۴۰۰/۰۹/۲۶ تاریخ انتشار

مشاور امنیت شبکه کیست؟

بسیاری از کسب‌و‌‌کارها و همچنین سازمان‌های دولتی، بانک‌های بزرگی از اطلاعات محرمانه دارند که از طریق شبکه به آن‌ها دسترسی دارند. این اطلاعات شامل گزارش‌های مالی، جزئیات پروژه، اطلاعات تماس با مشتری و سایر داده‌های ارزشمند است که سازمان نمی‌خواهد افراد غیرمجاز به آن‌ها دسترسی پیدا کند. مشاوران امنیت شبکه در جهت جلوگیری از انتشار اطلاعات مشتریان خود و ورود ویروس‌ها، جاسوس‌افزارها و هکرهای سایبری به شبکه آن‌ها، فعالیت می‌کنند.
بیشتر شرکت‌ها و حتا بسیاری از سازمان‌های دولتی هنگام مواجهه با مسائل امنیتی یا فعالیت‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از آن‌ها، معمولا به متخصصان خارج از سازمان خود مراجعه می‌کنند. این مشاوران در همکاری با شرکت‌ها و دولت‌ها به عنوان متخصصانی در ارزیابی آسیب‌پذیری‌های زیرساخت شبکه و ابداع روش‌هایی برای محافظت از آن‌ها فعالیت می‌کنند. از آنجایی که این کار بسیار تخصصی است و تنظیمات زیرساخت معمولا به ندرت انجام می‌شود، برای اکثر شرکت‌ها به‌صرفه‌تر است که برای این خدمات با شرکت‌های مشاوره قرارداد ببندند تا این‌که یک مشاور امنیت شبکه تمام‌وقت برای سازمان خود استخدام کنند.
مشاوران امنیت زیرساخت خارج از سازمان در کنار متخصصان IT داخل سازمان همکاری می‌کنند تا طرح‌هایی را آماده کنند که در خدمت کارکردهای تجاری و عملیاتی سازمان باشد. آن‌ها ممکن است زمانی که توپولوژی‌های شبکه جدید در حال برنامه‌ریزی هستند با معماران سازمانی و امنیتی و با مهندسان و متخصصان امنیتی برای پیاده‌سازی شبکه‌های جدید همکاری نزدیک داشته باشند.

مشاور امنیت شبکه چه وظایفی بر عهده دارد؟

مشاور امنیت شبکه، حفاظت از اطلاعات حساس در شبکه کامپیوتری یک سازمان را بر عهده دارد. وظایف شما به‌عنوان یک مشاور امنیت شبکه شامل تحلیل امنیت شبکه یک سازمان، به‌اشتراک گذاشتن دانش با یک سازمان در مورد تهدیدات امنیتی بالقوه آن، پیشنهاد روش‌هایی برای بهبود امنیت، و جلوگیری از نفوذ تهدیداتی مانند کلاهبرداری و حملات سایبری به شبکه کامپیوتری سازمان است. شما از نرم‌افزار تخصصی برای تشخیص و مقابله در برابر تهدیدات امنیتی استفاده می‌کنید و فایروال‌ها را پیکربندی می‌کنید، برنامه‌های آنتی ویروس و ضد جاسوس‌افزار را نصب می‌کنید و داده‌ها را رمزگذاری می‌کنید تا از نقض‌های امنیتی در آینده جلوگیری کنید.
مشاوران امنیت شبکه به مهارت‌های ارتباطی عالی برای توضیح مسائل امنیتی احتمالی برای افراد تعیین شده در سازمان نیاز دارند. آن‌ها باید با پیشرفت‌های فنی جدید همگام باشند تا اطمینان حاصل کنند که سیستم‌ها به‌طور مداوم در برابر حمله هکرها به‌روز می‌شوند. مشاوران همچنین به کاربران در مورد ایمنی شبکه آموزش می‌دهند تا احتمال نقض امنیت را کاهش دهند.
مشاوران امنیت زیرساخت، زمان زیادی را برای زیرساخت‌های شبکه و پروتکل‌های ارتباطی در حال اجرا بر روی لایه‌های مختلف OSI می‌گذرانند.

چطور یک مشاور امنیت شبکه شویم؟

مشاور امنیت شبکه از شبکه کامپیوتری یک شرکت یا سازمان محافظت می‌کند. برای تبدیل شدن به یک مشاور امنیت شبکه، به دانش امنیت سایبری و نحوه دفاع در برابر حملات و تهدیدها نیاز دارید. دانش معماری شبکه و ابزارهای امنیتی نیز مهم است.
با آن‌که هیچ الزام آموزش دانشگاهی برای مشاوران امنیت شبکه وجود ندارد، بسیاری از کارفرمایان متقاضیانی را ترجیح می‌دهند که حداقل دارای مدرک کارشناسی در علوم کامپیوتر باشند، زیرا این نشان می‌دهد که فرد درباره کامپیوتر و فناوری اطلاعات اطلاعاتی دارد و با زبان‌های برنامه‌نویسی و شبکه آشنا است. از طرفی، مشاوران امنیت شبکه معمولا باید قبل شروع کار به‌عنوان مشاور امنیت، در زمینه‌های مرتبط با امنیت و شبکه دارای تجربه عملی باشند. بسیاری از مشاوران حداقل پنج سال سابقه کار دارند. (در واقع، در حالت کلی بین دو تا هفت سال تجربه ممکن است حتا برای مشاغل مشاور امنیت شبکه سطح ابتدایی مورد نیاز باشد.) دریافت گواهینامه‌های حرفه‌ای نیز کمک زیادی برای ثابت کردن دانش شما و داشتن رزومه قوی خواهد کرد. یک دوره آموزشی خوب می‌تواند درک بهتری از نحوه عملکرد سیستم‌های اطلاعاتی و ابزارها برای شناسایی تهدیدها و سپس دفاع در برابر حملات سایبری به شما بدهد. این دوره‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا گواهینامه معتبری برای ورود به بازار کار، در صورتی‌که سابقه کار مرتبط را ندارید، کسب کنید.

گواهینامه‌های موردنیاز مشاور امنیت شبکه

از آنجایی که تعداد کمی از شرکت‌های بزرگ در شبکه‌های کامپیوتری و امنیت جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند، گواهی‌نامه‌های خاص مربوط به آن‌ها نیز اعتبار زیادی دارند.
کل سری گواهینامه‌های سیسکو یا جونیپر مدارک مفیدی هستند. با این حال، در ادامه چند مورد از گواهینامه‌های پیشرفته‌تر امنیتی یا مرتبط با طراحی که شرکت‌های مشاوره فناوری اطلاعات معمولا هنگام تصمیم‌گیری درباره استخدام فردی مورد توجه قرار می‌دهند را آورده‌ایم:

  • JNCIS-SEC (Juniper Networks Certified Specialist-Security)
  • JNCDS-SEC (Juniper Networks Certified Design Specialist-Security)
  •  JNCDA (Juniper Networks Certified Design Associate)
  • CCIE-SEC (Cisco Certified Internetwork Expert-Security)
  • CCAr (Cisco Certified Architect)

در کنار این‌ها، به موارد زیر نیز توجه کنید:

  • داشتن گواهینامه Wireshark Certified Network Analyst امتیاز محسوب می‌شود.
  • دانش عمومی در شبکه تقریبا همیشه مورد نیاز است. دانش TCP/IP، TKIP، IPSEC و پروتکل‌های ارتباطی سطح بالا ضروری است. مشاوران همچنین باید با نرم‌افزار کنترل روتر Junos یا Cisco آشنا باشند.
  • دانش سیستم‌های احراز هویت شبکه رایج مانند RADIUS ضروری نیست، اما تسلط به آن سودمند است است.

آینده شغلی مشاور امنیت شبکه

مشاوران امنیت شبکه که وظیفه جلوگیری از نشت اطلاعات حساس در بستر شبکه کامپیوتری یک شرکت را بر عهده دارند، بسیار مورد توجه قرار خواهند گرفت. بر اساس گزارش CNN Money، انتظار می‌رود فرصت‌های شغلی برای مشاوران امنیت شبکه 27 درصد رشد کند.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.8 - رای: 3)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg